TRETTON SÄTT ATT KOMMA IGÅNG
Forskning kan vara en lång och mödosam resa. Alla vill inte vara med på sådana resor. Många föredrar att plocka upp och nyttja resultatet som kommer ut i slutet av en forskningsprocess, de delar som visat sig fungera bra. Under denna flik samlar vi därför några konkreta aktiviteter vi har goda erfarenheter av, och som andra kan pröva i sin vardag utan att behöva bli en del av FoU-arbetet. Fokus här är på aktiviteter som kan starta upp relativt snabbt och enkelt, enligt devisen - "Vad kan vi ta beslut om på måndag?"
Trappstegsmodell med 13 konkreta aktiviteter
I FoU-programmet har en stegvis modell tagits fram för hur en skolhuvudman kan komma igång med vetenskapandet. Basen utgörs av nyckelpersoners förberedelser och kompetens. Sedan kan olika aktiviteter genomföras på individnivå, gruppnivå, enhetsnivå och bredare. Nedan beskrivs de 13 aktiviteterna mer ingående, i trappstegens ordning nedifrån. Längst till höger visas vilket empiriskt material som främst samlats in kring aktiviteten.