VARFÖR STÄRKT VETENSKAPLIGHET?
Chalmers forskning har lett fram till en väl fungerande metod för skolors och förskolors vetenskapande - här kallad VV-metoden. Vad är nu grejen med det? Varför ska hela skolans personal ens bry sig? Räcker det inte med den vanliga lilla klicken engagerade eldsjälar? Kommer det verkligen att göra skillnad att alla är med och forskar på riktigt? Ja, vi tror det. Här går vi igenom olika effekter vi har sett och tror oss kunna få se framöver av skolors och förskolors stärkta vetenskaplighet på det sätt VV-metoden innebär.
Sexton effekter av stärkt vetenskaplighet
Längst bak i boken Den vetenskapande läraren kommer fyra kapitel som beskriver effekter av stärkt vetenskaplighet i skola och förskola. Varje artikel nedan innehåller en kortversion av det vi skriver om i boken. När många skolor runt om i landet till slut lyckas etablera en forskarkultur som involverar alla på skolan tror vi att det kommer att göra stor skillnad både på kort och längre sikt. Inte bara för personalen och eleverna, utan för hela det omgivande samhället.