Delrapport från Chalmers forskningsprojekt på VBES i Uddevalla

0
178

För några veckor sedan var vi i Uddevalla på deras chefsdag, och gav en rapport om hur det har gått i det forsknings- och utvecklingsprojekt kring skolutveckling på vetenskaplig grund som drivs av Uddevalla kommun, Chalmers och Me Analytics. Det treåriga projektet har nu nått halvtid. Här nedan följer en kort sammanfattning. Rapporten finns även i videoformat, och kan ses i sin helhet via följande länk:

Delrapport VSM-projektet i Uddevalla

I rapporten berättade vi om hur skolledare och lärare har tyckt att det gått med projektet som heter “Skolutveckling på vetenskaplig grund i en digital tid”. Lärare runt om i Uddevalla har använt ett digitalt forskningsbaserat IT-stöd för att leda och följa pedagogers utvecklingsarbete i skolvardagen på ett systematiskt sätt.

Lärarna som deltagit säger att de nu reflekterar mer och djupare kring sin undervisning, på ett enkelt sätt. De tvingas tänka till och utvecklas mer regelbundet, och går då framåt i yrket. De blir även bättre på det de gör, något väcks hos dem och deras kompetens ökar. De sparar också tid jämfört med andra arbetssätt. Uppdragen de genomfört i det digitala IT-stödet har lett till bättre elevrelationer, tryggare kapprum, effektivare skolstarter, stärkt kultur och delaktighet på arbetsplatsen, med mycket mera.

Skolledarna som deltagit säger att arbetssättet är tidsbesparande, och att det är ett lättare och mer tidseffektivt sätt att utveckla skolan. De tycker också att de får snabbare syn på vad som fungerar och inte, och kan därmed justera snabbare. De gillar att de kan få detaljerad ”på riktigt”-statistik som de regelbundet återkommer till. En viktig fråga som väcktes tidigt var om befintliga IT-system skulle räcka till, och att ett nytt IT-stöd skulle uppfattas som onödigt. Nu ser de dock att man inte får ”ihop” helheten med befintliga system, samt att det inte har varit belastande med ett system till eftersom det är så pass lätt att använda. Slutligen så har även det pedagogiska ledarskapet stärkts genom närmare och mer regelbunden kontakt och dialog med pedagoger, samt genom bättre samsyn i skolledningen.

Det var initialt en del motstånd, samt många helt rimliga frågetecken, som nu är besvarade. Det har inte heller gått så fort som först aviserats, vilket nog var bra, men det går nu framåt allt mer. Där vi har kommit igång har vi fått mycket positivt utfall, både bland skolledare, lärare och annan personal. På längre sikt ser det mycket lovande ut, och man kan nu redan konstatera att detta kommer leda till bättre skola i Uddevalla som var målet, och intresset utifrån är just nu mycket stort. Projektets arbetssätt är också världsunikt, och kommer sannolikt spridas brett i hela Sverige.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here