Feedback från läsare i Forshaga – “en käftsmäll”

0
119

Vår nya bok om den vetenskapande läraren är nu tillgänglig. Allt fler sitter och läser och begrundar. Igår fick jag in en minirecension av en läsare i Forshaga. Av försiktighetsskäl med personuppgifter på nätet skriver jag inte ut hennes namn här. Men det är en erfaren verksamhetsstrateg och tidigare rektor som läst. Streckläst rentav.

Så här skriver hon:

“Jag fick möjlighet att ta del av den här boken efter ett samtal med författaren om hur man kan få till gynnsamma utvecklingsprocesser som uppfyller kraven på både vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Vi är nog många inom förskolans- och skolans värld som försökt arbeta vetenskapligt utifrån pedagogernas unika erfarenheter och aktuell kontext.  Det kan låta enkelt i teorin, men är inte alls lika enkelt i vår vardag.

Boken var en blandning av ett uppvaknande, en liten käftsmäll, ett bekräftande av svårigheterna vi upplevt och en otrolig inspiration att tänka i nya banor. Äntligen en bok som på ett enkelt sätt förklarar den vetenskapliga teorin och också ger konkreta tips på hur man faktiskt kan uppnå en hållbar förändring som gynnar både barn/elever och personal.

Boken var lättläst trots ett komplext innehåll och det är definitivt en bok jag kommer återvända till regelbundet. Redan efter första genomläsningen inser jag att jag kommer förändra mitt sätt att arbeta med utvecklingsprocesser, både på kort och lång sikt. Jag har fått med mig många nya begrepp som “värdeskapande vetenskapande” och “work-learn balance”. 

Jag rekommenderar verkligen den här boken för alla professioner inom förskola och skola. Den sticker ut och tillför något nytt som jag nu inser har saknats. Många pusselbitar som föll på plats och med små justeringar av vårt nuvarande sätt att arbeta tror jag vi kan uppnå stora effekter. “

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here